صفر تا صد تعمیر دوچرخه برقی

فهرست مطالب

چه قسمت هایی از دوچرخه برقی ممکن است خراب شوند؟ (صفر تا صد تعمیر دوچرخه برقی)

باطری دوچرخه برقی، موتور براشلس، شارژر دوچرخه برقی، درایور دوچرخه نمایشگر، دستهی ترمز دوچرخه برقی – سنسور ترمز – سوییچ خاموش و روشن چراغ راهنما – چراغ جلو – لاستیک

آشنایی با انواع باتری های دوچرخه برقی

  1. لیتیوم:

این نوع در آینده رشد بیشتری خواهند کرد چرا که ویژگی های بسیاری دارند، از این ویژگی ها می توان به سبک بودن، کم حجم بودن و بالا بودن ظرفیت می توان اشاره کرد. البته باید این را هم بگوییم که این نوع باتری ها قیمت بالایی دارند ولی به صرفه و دارای طول عمر بالایی می باشند.

  1. لید اسید:

این نوع به نام باتری باتری های خشک شناخته می شوند. از ویژگی های بارز این اینن باتری می توان به فراوانی و قابل بازیافت بودن اشاره کرد. جدا از ویژگی ها از معایبی همچون سنگین بودن و شارژ طولانی نیز برخوردار هستند. این باتری ها با اینکه سه برابر باتری های لیتیومی هستند، اما ظرفیت آنها نصف لیتیومی است.

  1. نیکل کادمیوم:

می توان گفت که این باتری از باتری های لیداسید از لحاظ ظرفیت و حجم، مناسب تر و معقول تر هستند اما دارای قیمت بالاتر و طول عمر کوتاه نسبت به باتری های لیداسید می باشند.

  1. نیکل-هیدرید:

این باتری ها از نیکل کادمیوم طول عمر بیشتری دارند و قیمتشان نیز بیشتر است.

نکاتی که در هنگام خرید دوچرخه برقی باید به آن دقت نمایید

۱- باتری: باتری تاثیر قابل توجهی بر شتاب گیری، سرعت و مسافت قابل پیمایش دوچرخه برقی دارد. به علاوه، باتری معمولا حدود یک چهارم قیمت یک دوچرخه برقی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، واضح است که اهمیت باتری یک دوچرخه برقی در چه حدی بالا است.

۲-  راحتی دوچرخه: اگر دوچرخه ی شما مناسب شما نباشد در هنگام استفاده از آن احساس راحتی نمی کنید. در زمان خرید دوچرخه برقی دو نکته را مد نظر بگیرید: ۱. زین دوچرخه مناسب شما باشد. ۲. این‌که فریم دوچرخه برقی از لحاظ سایز و شکل مناسب شما هست یا خیر؟ این‌که متوجه شوید یک دوچرخه برای شما راحت است یا خیر باید حتما سوار آن شوید. بنابراین، پیش از خرید دوچرخه را سوار شوید و تست کنید تا ببینید می‌توانید برای مدت طولانی بر روی آن سواری کنید؟

۳- موتور دوچرخه برقی: کیفیت کلی و قابل اطمینان بودن، مهم‌ترین بخش در انتخاب موتور دوچرخه برقی هستند. کمیت اعدادی که موتور دارد چندان در این زمینه مطرح نیست. همچنین باید راجع به گارانتی موتور دوچرخه برقی از فروشگاه مد نظرتان جستجو کنید.

۴- دوچرخه برقی مد نظرتان با هر بار شارژ چقدر از مسیر را طی می کند؟

۱- تعداد توقف‌ها و شروع‌های مجدد شما
۲- حرکت در سراشیبی و سربالایی
۳- وزن دوچرخه سوار
۴- فشار باد چرخ دوچرخه
۵- دمای هوا
۶- جهت و سرعت وزش باد
۷- میزان رکاب زدن شما (استفاده از سیستم کمک رکاب) از جمله مواردی هستند که حرکت دوچرخه به آنها وابسته است و مقدار مسیری که دوچرخه برقی می‌تواند طی کند را تعیین می‌کند.

سیستم کنترل دوچرخه برقی چگونه است؟

در این دوچرخه ها تنظیم سرعت و قدرت موتور قابل تنظیم است که به وسیله دسته گاز (سیستم کنترل) این کار صورت می گیرد. این سیستم کنترل روی دسته دوچرخه برقی قرار دارد که دارای سه مدل لمسی، پدالی و اهرمی دارد.
بهترین این سیستم های کنترل، کنترل لمسی است چرا که کار بسیاری می توان کرد مثل سرعت و قدرت موتور، مقدار کالری سوزانده شده، مسیرهای پیشنهادی و همچنین می توانید موبایل خودرا به آن وصل کنید و پیام های خودرا در آن کنترل کنید.

قطعات دوچرخه برقی

موتور دوچرخه برقی

یکی از مهمترین قطعات دوچرخه شارژی موتور و سیستم محرک آن می باشد. موتور دوچرخه شارژی از نوع براشلس بوده و از نوع موتورهای دارای گیربوکس داخلی می باشد . موتورهای براشلس عموما به موتورهایی می گویند که در آنها سیم پیچ ثابت است و پوسته به دور سیم پیچ می چرخد در این موتورها سنسور هایی به نام سنسور اثر هال وجود دارد که وضعیت موتور را به درایورش گزارش می دهد . در بحث تعمیر دوچرخه های شارژی این موتورها هم قابل تعمیر می باشد. تمامی قطعاتی که گفته شد می تواند به مشکل برخورد کند؛ زیرا موتور دوچرخه شارژی در آسیب بیشتری نسبت به قطعات دیگر می باشد.

هنگام رانندگی دوچرخه برقی خود را با نمایشگر LCD دیجیتال کنترل کنید. این نمایشگر که بر روی فرمان سمت چپ قرار دارد، دارای سرعت سنج، کیلومتر شمار، سطح شارژ باتری، سطح کمک پدال و نشانگر نور است.

باتری دوچرخه برقی

دوچرخه های برقی از باتری های قابل شارژ استفاده می‌کند و معمولاً می‌تواند با سرعتی بین ۲۵ تا ۳۲ کیلومتر در ساعت حرکت نماید. بسته به قوانین کشورها میزان سرعت دوچرخه‌های برقی با هم متفاوت هستند. به ‌طور میانگین دوچرخه‌ های برقی با یک باتری کاملاً شارژ شده مسافتی بین ۲۵ تا ۶۰ کیلومتر را طی می نماید که البته طول این مسافت بستگی به کیفیت دوچرخه، کیفیت باتری، شرایط جاده و حتی دمای هوا و شرایط جوی و… دارد. در دوچرخه های الکتریکی معمولا از باتری های اسید سرب، نیکل هیرید و یا یون لیتیوم استفاده می شود. 

البته استفاده از باتری های یون لیتیوم و نیکل هیدرید در نسل جدید دوچرخه های الکتریکی مرسوم تر است. بعضی دیگر از دوچرخه ها به شما امکان انتخاب باتری ایده آل بین چند مدل باتری را می دهند در حالی که بعضی دیگر، تنها با یک مدل باتری خاص سازگارند.

دسته ی گاز و ترمز دوچرخه برقی

یکی از لوازم کنترل سرعت در دوچرخه برقی دسته گاز آن است که از اجزای مهم در سازه دوچرخه شارژی به شمار می رود. دسته گاز دوچرخه برقی مانند یک دیمر یا ولوم عمل می کند و وظیفه کنترل سرعت دوچرخه برقی را دارد.امکان خرابی این قطعه در قسمت لولا وجود دارد و برای رفع کردن مشکل باید این قطعه توسط تعمیرکار دوچرخه برقی تعویض گردد. 

ترمز دوچرخه برقی ، عمل ایست و توقف را بر عهده دارد. خرابی این قطعه کم می باشد اما در صورت خرابی باید توسط تعمیرکار دوچرخه شارژی تعویض گردد. این دو قطعه اعمال حرکت و توقف را فرمان مید هند که در عملکرد دوچرخه نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

صفر تا صد تعمیر دوچرخه برقی

  • حتما قبل از حرکت با دوچرخه و استفاده از موتور، به رکاب زدن بپردازید چرا که عمر قطعات الکترونیکی را افزایش می‌دهد.
  • در سربالایی‌ها می‌توانید با رکاب زدن به موتور کمک کنید.
  • موقع اتمام شارژ، حتما آنرا از پریز برق جدا کنید.
  • به منظور پایداری بیشتر باتری، سعی کنید باتری را بیشتر از یک هفته بدون استفاده نگزارید.
  • موقع پارک کردن دوچرخه برقی باتری را جدا کنید.
  • کمبود باد لاستیک ها می تواند به موتور دوچرخه برقی آسیب بزند، پس حتما باد آنها را چک کنید.
  • دوچرخه های برقی با اینکه ضد آب هستند ولی به منظور افزایش ایمنی در روزهای بارانی از آن استفاده نکنید.

9 پرسش و پاسخ متداول پیرامون دوچرخه برقی

آیا ولتاژ شارژر در خرابی موتور تاثیر دارد؟

اگر ولت سنج دارید، می توانید ولتاژ دوچرخه برقی را با وصل کردن شاخک ها به دو طرف مثبت و منفی بررسی کنید. همچنین می‌توانید ولت‌ سنج را مستقیماً به اتصال شارژر روی باتری بچسبانید تا مقدار آن نیز به دست آید.

معمولاً اگر باتری به سرعت تخلیه می شود، اولین راه حل این است که تعیین کنید باتری چه مدت بدون شارژ مانده است. اگر بیش از 6 ماه شارژ نشده باشد، به احتمال زیاد باتری شما معیوب است و نیاز به تعویض دارد. اگر باتری کمتر از 8 ساعت شارژ شده است، سعی کنید باتری خود را به مدت 8 ساعت شارژ کنید و سپس ببینید که آیا دوچرخه برقی با سرعت کامل کار می کند یا خیر بهتر است شارژر باتری را بیش از 12 ساعت به دوچرخه برقی وصل نگذارید.
همچنین باید شارژر باتری را چک کنید. اگر ولت سنج دارید، می توانید ولتاژ خروجی شارژرها را تست کنید. ولتاژ باید چند ولت بیشتر از ولتاژ نوشته شده روی شارژرها باشد. اگر خروجی صفر باشد، یا اگر کمتر از ولتاژی نوشته شده باشد، شارژر باتری شما معیوب است.

خرابی شارژر و باتری را چگونه برطرف کنیم؟

گاهی اوقات، شاخک های باتری به درستی قرار نمی گیرند. بنابراین مدار الکتریکی را نمی توان تکمیل کرد. این را می توان به راحتی با استفاده از یک آچار درست کرد به صورتی که آنها را کمی خم کرده و دوباره آنها را به حالت اولیه قرار دهید. همچنین باید پورت شارژر باتری را بررسی کنید. اگر شارژر باتری به دیوار وصل است آن را از برق بکشید. شارژر باتری را به درگاه شارژر باتری دوچرخه برقی وصل کنید و به دنبال چراغ نشانگر روشن روی شارژر بگردید.

اگر هنگامی که شارژر به دوچرخه برقی وصل می شود، چراغ نشانگر روی شارژر باتری روشن می شود، پس سیم کشی و اتصالاتی که به درگاه شارژر می روند خوب هستند و خود پورت شارژر نیز خوب است. در زمین صاف، بیشتر دوچرخه های برقی حدود 30 تا 45 دقیقه برد دارند. اگر باتری کمتر از 30 دقیقه دوام آورد، به احتمال زیاد باتری فرسوده شده و نیاز به تعمیر دارد. اگر  باتری کمتر از 20 دقیقه دوام آورد، تا حدودی فرسوده شده و باید تعویض شود. باتری هایی که به شدت فرسوده می شوند فقط 5 تا 10 دقیقه دوام می آورند.

در صورت خرابی سیم های ترمز چه کار کنیم؟

اگر در شرایطی بودید و مجبور به ترک ناگهانی دوچرخه برقی کردید، به احتمال زیاد قسمتی از فرمان آسیب دیده است. در صورتی که آسیب به اهرم ترمز یا فرمان شما وارد شده باشد، به راحتی می توان آن را تشخیص داد. اگر ترمزها به دلیل آسیب به عقب کشیده شوند و رها نشوند، سوئیچ بازدارنده موتور همیشه روشن است. قبل از اینکه بتوانید دوباره با دوچرخه برقی خود برانید، باید اهرم های ترمز خود را تعمیر کنید. گاهی اوقات خود سوئیچ نیاز به تعویض دارد. انجام این کار به دانش و تخصص یک مکانیک دوچرخه برقی نیاز دارد که متخصصان ما می توانند در تعمیر آنها به شما کمک کنند.
اگر ترمزهای شما به درستی کار نمی کنند، باید لنت های ترمز را از نظر سایش بیش از حد بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی یا فرسودگی آن ها را تعویض کنید.

آیا شل شدن دریچه گاز اهمیت دارد؟

اگر دوچرخه الکترونیکی با دریچه گاز دارید، ممکن است تمایل داشته باشید که آن را عقب بکشید و بدون رها کردن آهسته رها کنید. اگر این کار را همیشه انجام دهید، می توانید به دریچه گاز آسیب بزنید که این کار در نهایت موجب شکسته شدن می‌شود. استفاده صحیح از دریچه گاز چرخشی به این صورت است که آن را به عقب بکشید و وقتی کارتان تمام شد، فقط آن را رها نکنید، بلکه آن را به آرامی در جای خود قرار دهید.
اگر دریچه گاز شما شل شده است، به احتمال زیاد باید آنها را تعویض کنید. خوشبختانه، جایگزین کردن آنها آسان و ارزان است. شما می توانید با متخصصان ما در شرکت ساپتک تماس بگیرید و به تهیه یکی از آنها بپردازید.

چگونه از خرابی اتصالات در موتور با خبر شویم؟

سیم هایی که به موتور هاب عقب وصل می شوند را بررسی کنید که اتصال آسیب دیده نباشد. اگر سیم ها قطع شده باشند، باید دوچرخه الکترونیکی خود را دوباره سیم کشی کنید و برای اینکار ما بهترین متخصصان را داریم.
به دنبال سیم های سوخته یا ذوب شده یا اتصالات سیم متصل به موتور توپی عقب باشید. سیم‌ها یا اتصالات سیم سوخته یا ذوب شده نشان‌دهنده گرمای بیش از حد موتور است که می‌تواند باعث ذوب شدن عایق پلاستیکی سیم‌پیچ‌های مسی الکترومغناطیسی موتور شود. موتور را برای هرگونه بوی پلاستیک سوخته بو کنید. اگر موتور بوی سوختگی می دهد، نشان دهنده گرم شدن بیش از حد سیم پیچ های آن است. موتورهای دارای سیم پیچ بیش از حد گرم شده باید همیشه تعویض شوند تا از آسیب به کنترلر جلوگیری شود. اگر عایق سیم‌پیچ‌های مسی ذوب شود، باعث اتصال کوتاه می‌شود و باعث می‌شود موتور کار نکند یا کند کار کند. سیم‌پیچ‌های اتصال کوتاه همچنین می‌توانند با ایجاد مقاومت بیش از حد، کنترل‌کننده را بسوزانند که باعث می‌شود بیش از حد سخت کار کند و بیش از حد گرم شود.
همچنین باید سیستم انتقال نیرو را از نظر قطعات مفقود و عملکرد صحیح بازرسی کنید. قطعات مفقود، فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید. مشکلات انتقال نیرو می تواند ناشی از فرسودگی کلاچ چرخ عقب، تسمه یا زنجیر آسیب دیده یا چرخ دنده یا چرخ زنجیر تسمه از دست رفته یا آسیب دیده، باشد.

آیا زنجیر های دوچرخه برقی شل می شوند؟

برای اطمینان از اینکه مشکل درست کار نکردن دوچرخه برقی شما صرفاً قطع شدن سیم نیست، ابتدا اتصال موتور روی پایه زنجیر را بررسی کنید. آن بخشی از قاب است که زنجیر در آن قرار دارد. این یک اتصال ساده است و در صورت وجود مشکل، راه حل آسانی است. زنجیر یا تسمه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی روی چرخ دنده یا چرخ دنده موتور و چرخ دنده یا چرخ دنده عقب نصب شده است.
اگر موتور و زنجیر یا تسمه هنگام اعمال دریچه گاز بچرخند اما چرخ عقب حرکت نکند، مشکل در مکانیزم کلاچ چرخ عقب است. اگر موتور هنگام اعمال دریچه گاز بچرخد اما زنجیر یا تسمه و چرخ عقب حرکت نکنند، مشکل یا زنجیر یا تسمه است، تسمه ای که به درستی کشیده نشده است یا یک چرخ دنده وجود ندارد یا آسیب دیده است. زنجیر و چرخ دنده ها در نهایت فرسوده می شوند و باید تعویض شوند. تعیین طول عمر یک زنجیر دشوار است زیرا بستگی به استفاده از دوچرخه الکتریکی دارد.

چگونه از وضعیت سلامت سیم های داخل دوچرخه برقی مطمئن شویم؟

کنترلر خود را برای وجود سیم هایی که قطع شده یا به درستی وصل نشده اند بررسی کنید. اگر سیم دارای کد رنگی نیست، باید از آزمون و خطا استفاده کنید تا بررسی کنید که سیم باید به کدام شکاف برود.
اگر کنترل کننده سرعت کار نمی کند، اولین چیزی که باید بررسی کنید کلید پاور است، مطمئن شوید که روشن است. باید فیوز یا قطع کننده مدار را چک کنید. اگر دوچرخه برقی از فیوز استفاده می کند، داخل فیوز را بررسی کنید که آیا سوخته است یا خیر. ممکن است لازم باشد فیوز را جدا کنید و در مقابل منبع نگه دارید تا مشخص شود که آیا سوخته است یا خیر. دوچرخه های برقی با دریچه گاز تک سرعته گاهی اوقات باید به جلو هل داده شوند تا حرکت کنند. 

در حالی که دریچه گاز را کاملا درگیر کرده اید روی دوچرخه برقی پدال بزنید. به محض اینکه دوچرخه برقی به سرعت راه رفتن رسید و دریچه گاز درگیر شد، برق باید تا زمانی که دریچه گاز آزاد شود یا از ترمز استفاده شود، کار کند.

بررسی کنید که آیا سیم، قطعات الکتریکی یا اتصالات سیم سوخته یا ذوب شده است. همچنین باید به دنبال سیم ها یا کانکتورهای قطع شده، شل یا آسیب دیده باشید. تمام سیم ها و کانکتورهای سیم را بکشید و فشار دهید و مطمئن شوید که شل یا جدا نشده باشند. سعی کنید کنترلر را بو کنید. هر قطعه ای که به نظر می رسد ذوب شده یا سوخته یا بوی پلاستیک سوخته می دهد تقریباً همیشه معیوب است و باید تعویض شود. موتورهایی که کمی سوخته اند باید تعویض شوند تا از آسیب دیدن کنترلر جلوگیری شود. کنترل‌کننده‌های دوچرخه برقی برای آزمایش آسان بسیار پیچیده هستند. در صورتی که تمام اجزای دیگری که به کنترلر متصل هستند خوب تست شوند، کنترلر مشکلی ندارد.

اگر کمک پدال دوچرخه برقی خراب شود، اولین اقدام چیست؟

اگر با حالت کمک پدال خود در دوچرخه برقی خود مشکل دارید، این چیزی است که باید بررسی کنید. هر دوچرخه الکترونیکی دارای سیستم کمک پدال متفاوتی است، برخی از آنها در براکت پایینی تعبیه شده اند در حالی که برخی دیگر حلقه ای از آهنربا هستند که در زنجیر چرخ زنجیر جلویی تعبیه شده اند. 

اگر مشکلی با ضربان دار شدن دوچرخه یا عدم تراز بودن سنسور گشتاور دارید، باید سنسور را دوباره وصل کرده و دوباره تنظیم کنید. اگر دوچرخه الکترونیکی شما دارای یک سنسور گشتاور باشد، تنظیمات مکانیکی دوچرخه اغلب می‌تواند روی حسگر گشتاور تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام تنظیم چرخ‌ها، چرخ‌دنده‌ها، پدال‌ها، دنده‌ها و غیره این را در نظر داشته باشید. در صورتی که نمی توانید مشکل را تشخیص دهید، به سادگی می توانید مشکلتان را با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

اگر کمک پدال حلقه ای از آهنربا در چرخ دنده جلو باشد، یک مشکل رایج این است که آهنرباها به اطراف ضربه خورده اند و اکنون برای کار کردن از سنسور خیلی دور هستند. در این حالت، می توانید از دستان خود یا یک پیچ گوشتی سر صاف برای فشار دادن دیسک به سنسور روی براکت پایین استفاده کنید. گاهی اوقات دیسک آهن‌ربا از تراز خارج می‌شود و میلرزد، می‌توانید این را با ابزارهای ساده تنظیم کنید و از دوچرخه برقی خود لذت ببرید.

چگونه باتوجه به وزن زیاد دوچرخه برقی آن را در خانه تعمیر کنیم؟

یکی از ابزارهای عالی برای تعمیر دوچرخه الکترونیکی خود در منزل، پایه دوچرخه بالابر است. دوچرخه های الکترونیکی بسیار سنگین هستند، بنابراین کار درست روی دوچرخه برقی و بیرون انداختن کمر یا درد زانوها می تواند بسیار دشوار باشد.
اگر حتی پس از بررسی همه این سیستم‌ها همچنان با دوچرخه الکترونیکی خود مشکل دارید، متخصصان ما در مجموعه ساپتک آماده پاسخگویی کامل به شما عزیزان هستند.

تعمیر تخصصی دوچرخه برقی خود را به ما بسپارید

متخصصان ما همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند. شما می توانید با تماس و راهنمایی از متخصصان نسبت به تعویض یا تعمیر درایور، هاب موتور، باتری، مانیتور، دسته ترمز و قسمت تاشو دوچرخه برقی خود اقدام کنید.

برای ارتباط با کارشناسان ساپتک سیتی و دریافت مشاوره می توانید از طریق تماس یا واتساپ با ما در ارتباط باشید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.4]

6 دیدگاه در “صفر تا صد تعمیر دوچرخه برقی

  1. حمید فدایی گفت:

    سلام خیلی ممنونم از زحماتتون پدرم یه سه چرخه داره که خیلی بهش وابسته است ومتاسفانه یه مشکل داره و اون خاموش شدن ناگهانیه که باید یبار خاموش وروشن کنه تا راه بیافته مسیر باتری رو چک کردم وسالمه حتا فکر کردم سنسورهای اثر هال داخل موتور سوخته وسه تاشو عوض کردم ولی مشکل سر جاشه میشه لطفا راهنماییم کنید

    1. mahdie asadi گفت:

      سلام دوست عزیز وقت بخیر.
      با وحد فنی در ارتباط باشید.
      09194088807

  2. امیر ارسلان اربابی گفت:

    بهترین راهنما شما هستین،وبس،ممنون 🙏

    1. mahdie asadi گفت:

      ممنون از نگاه زیبای شما دوست عزیز.

  3. مرجان عبیری گفت:

    سلام
    از خدمات شما استفاده کردم واقعا منصف بودید
    ممنون از شما

    1. FARSHAD ABBASI گفت:

      سلام
      خواهش می کنم
      ممنون از اعتماد شما به این مجموعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

برخی از مقالات

سبد خرید

فرم تماس

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط
این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .